“De werkvloer is net als het huwelijk”

Dat was de kop van het artikel in De Tijd van 8 september vorig jaar.

Mijn oog viel er deze week terug op.
Het was een interview met de fantastische Esther Perel.

Nadat ze wereldwijd miljoenen koppels heeft leren omgaan met sleur, ontrouw en tanende erotiek heeft de Belgisch-Amerikaanse relatietherapeute Esther Perel recent haar pijlen op het bedrijfsleven gericht. “Onze relaties op het werk zijn net zo complex als in de liefde”, zegt Esther Perel in haar nieuwe podcast ‘How’s work’.

‘The quality of our lives is determined by the quality of our relations’

Dat is de slagzin die Perel altijd inzet om mensen te wijzen op het belang van relaties. Zo geeft ze sinds kort ook advies over relaties tussen topmensen bij bedrijven als Google X, LinkedIn en YouTube.

Ik luisterde eerder al met open mond naar haar vorige podcastreeks ‘Where Should We Begin’. Hier liet ze miljoenen luisteraars binnengluren in haar therapiesessies, compleet met ruziënde partners, intieme details en haar keiharde tussenkomsten. Ook in haar nieuwe podcast ‘How’s work’ laat ze mensen aan het woord, bedrijfsleiders en hun medewerkers deze keer. Om te praten over, je raad het al, relaties.

Relaties, verhalen en taal sturen je cultuur

“Zoals de taal van de business onze relaties is binnengedrongen, heeft de taal van de relaties zijn weg gevonden in de business”, zegt Perel. “Om met het eerste te beginnen: we hebben al een tijdje de vrijemarkteconomie binnengebracht in de liefde. Wat is het rendement van onze relatie? Hebben we ze goed onderhandeld? Tegelijk hebben we de emotionele taal van de liefde op de werkvloer binnengebracht. We spreken over vertrouwen, transparantie, zich veilig voelen, empathie. Dat is een heel nieuw vocabularium voor een bedrijf. Vroeger ging het alleen over performantie, competenties en realisaties. Nu worden relaties niet langer beschouwd als soft skills.”

Ik geloof dat wanneer je mensen wil inspireren en engageren, je moet werken aan een nieuwe taal.

Een taal die woorden geeft aan wie je als bedrijf bent en waarvoor je staat. Aan waarom jullie samen zijn en wat jullie van elkaar kunnen verwachten. Woorden zoals vertrouwen, transparantie, kwetsbaarheid of empathie staan hierbij centraal. Deze woorden worden wereldwijd meer dan ooit deel van de bedrijfswoordenschat. Deze woorden gaan voorbij functionaliteit en dragen een bepaalde energie uit. Ze kleuren werkverhoudingen.

Ook je persoonlijk verhaal is belangrijk

De taal die je als leidinggevende hanteert creëert een bepaalde cultuur. Ik lanceer hierbij een oproep aan leiders om hun persoonlijk leiderschapsverhaal zichtbaar te maken. Want mensen volgen mensen. Geen functietitels. Een nieuwe leiderschapstaal zet dingen in gang, of omgekeerd, blokkeert noodzakelijke beweging. Taal zorgt ervoor dat onderlinge relaties bespreek en werkbaar worden.

Nog even Esther Perel: “Veel conflicten ontstaan uit botsende verwachtingen van mensen. Elke relatie vertrekt vanuit een identiteit: wat verwachten we van elkaar? Die verwachtingen, die veel te maken hebben met de persoonlijke geschiedenis van elk van ons, bepalen hoe we communiceren en hoe we omgaan met conflicten.”

Werken met het dieperliggende verhaal.

In mijn coachingopdrachten ga ik altijd opzoek naar het verhaal achter het verhaal.

In ondersteun leiders en ondernemers op hun ontwikkelingspad naar meer natuurlijk leiderschap. Ik help hen om hun leiderschapsverhaal scherp te zetten en hun leiderschapsfilosofie vorm te geven. Voorbij de waan van de dag. Hierbij is het belangrijk om te kiezen voor reflectie, voor zelfontplooiing én een vleugje ‘Tribe’ magie.

Ook in mijn ‘tribes’ projectwerk kijk ik graag dieper.

Dieper kijken betekent werken met de onderstroom van je organisatie. Antwoorden zitten vaak daar. De onderstroom brengt bepalende beeldvorming, gedachten, gevoelens en onderlinge relaties helder in beeld. En werken met de onderstroom is werken met verhalen.

Heeft dan elk bedrijf dan een CRO, een chief relations officer, nodig?

Esther Perel: “In principe heb je daar de hrmanager voor. Maar die rol wordt wel steeds belangrijker. Omdat werknemers dat vragen. Opnieuw maak ik de vergelijking met onze liefdesrelaties. Die zijn geëvolueerd volgens de ladder van Maslow, die onze behoeftes rangschikt op een schaal. Eerst dienden huwelijken om te overleven, dan om erbij te horen, en later om aan al onze verlangens te voldoen.”

Tot slot…

Werken met taal en verhalen is een cruciaal onderdeel bij innovatie-, cultuur en verandertrajecten. Maar al te vaak stel ik vast dat bedrijven en organisaties deze opdracht in de lade van de communicatieafdeling wordt gelegd. Ik geloof dat het cruciaal is dat bedrijfsleiders dit moeten bekijken vanuit het “relatie” perspectief. En laat de beeldtaal van ‘tribes’ je hierbij inspireren.

_________________________

Auteur: Raf Stevens

Raf gelooft dat de meest natuurlijke leiders de natuurlijke kracht van verhalen kennen en inzetten. Dat noem hij natuurlijk verhalend leiderschap. Raf helpt leiders en ondernemers hun verhaalkracht te benutten. Door met de juiste woorden en energie hun leiderschapsfilosofie tot leven te brengen. Door taal en betekenis te geven aan missie, strategie en verandering. Meer info op www.buildingyourtribe.be

Geef een reactie